Pure waarneming

In het kort is pure waarneming de hoogste vorm om de geest te trainen.

In het Tibetaans is het woord: ‘dag nang byang’

  • ‘Dag’ betekent ‘puur’
  • ‘Nang’ betekent ‘waarneming‘
  • ‘Byang’ betekent ‘trainen’ of ‘wennen aan’

In onze basisopmaak hebben we de mogelijkheid van pure waarneming, van zuivere waarneming.

Puur & zuiver betekent compleet, onbezoedeld.

De sluier tussen 'dit' en 'dat' - ik en de wereld om mij heen - ontstaat uit de verwarring die wij hebben over onze ware aard, al het goede wat wij inherent in onze opmaakt hebben. De gewoontes van het indelen in 'leuk', 'niet leuk', 'niet interssant' en het vormen van oordelen, meningen is een reflectie van de verwarring. 

Deze verzameling van gedachten-constructies vormt een barrière, een buffer, tussen onze inherente waarneming en de directe wereld om ons heen.

Onze ware aard van goedheid, goddelijkheid is de absolute aard.
Verwarring en projectie is de relatieve aard.

Vanuit het menselijke perspectief is het één zuiver en het andere onzuiver.
Vanuit de visie van het geheel, vanuit heel en holistisch, zijn beide zuiver. 

Is ons innerlijk vermogen hoe we dingen kunnen waarnemen en beschouwen.

Het woord ‘training’ houdt in dat we fouten maken, omdat we oefenen en trainen om de mogelijkheid van onze inherente helderheid zien als vaardigheid eigen te maken. 

En er is een pad waar we met oefeningen en opdrachten onze onzuivere waarneming kunnen zuiveren. Zodat we de barrière, de buffer van onze specifieke 'verzameling' van gedachten in de vorm van vooroordelen, meningen, niet-werkende overtuigingen etc. oplossen. Niet alleen oplossen maar ook transformeren, ons leerproces is onderdeel van de bekrachtiging en de activering van helder zien.

De fundamentele basis van zuiver is dat alles van waarde is en inherent waardig is. Dus ook op het pad van training zijn alle ervaringen waardevol, zuiver en onzuiver. 

De dualiteit van zuiver en onzuiver is in de basis non-duaal. Beide aspecten zijn wel specifiek anders, maar ze zijn niet apart. Ze horen bij elkaar. 

Op dit pad van training werken we met de relatieve realiteit - onzuiver - en de absolute realiteit - onzuiver.

We brengen onze ogen, geest en lichaam op één lijn - we zijn uitgelijnd - zodat we een volledig begrip krijgen van onze persoonlijke ervaringen van zuivere waarneming. Door het verschil te ontdekken met onzuivere waarneming ontdekken we de onvoorwaardelijke goedheid van de wereld om ons heen, onszelf en de ander. 

Hiervoor is het nodig dat we met anderen samenwerken, zodat de situaties ons triggeren om gewaar te worden van de sluier en ons onderscheidingsvermogen inzetten om voorbij deze sluier kunnen waarnemen.

Reactie plaatsen