Om te beginnen met meditatie: meditatie is een praktische instructie om de denkende geest te kalmeren en jezelf beter te leren kennen als de ware zelf die je werkelijk bent.

Deze instructie is praktisch omdat het helpt om een staat van meditatie te bereiken bedoeld om stress te verminderen of vredelievendheid en compassie te ontwikkelen of verlichting te bereiken - afhankelijk van jouw behoefte. Dit duidt het spectrum van mogelijkheden van meditatie afhankelijk van de behoefte en intentie van de meditator.

Meditatie is vooral bekend uit de Oosterse wijsheid tradities en yogascholen, maar kent ook in het Westen met name in de religieuze Christelijke stromingen en scholen verschillende instructies die als meditatie bekend zijn.

In Tibet wordt meditatie als iets praktisch gezien, en niet als iets zweverigs. Om de simpele reden dat het leven op 'het dak van de wereld', op de hoogste bergen ter wereld waar sneeuw en een koud klimaat in veel gebieden een dagelijkse realiteit is. Het leven is in de basis overleven en heeft veel aandacht nodig en het leven heeft zich daar ontwikkelt op een wijze waar alles praktisch aangepakt om het leven zo efficiënt mogelijk te kunnen leven. 

De Tibetaanse cultuur staat bekend om het boeddhisme als fundamenteel onderdeel van het dagelijks leven, en in ieder gezin is deze traditie aanwezig in de vorm van met rituelen, gebed, meditatie en mantra's. Overal in het land zijn tempels, plekken en markeringen die herinneren aan de Boeddha, de leringen en de principes van compassie en vredelievendheid.

Voor Tibetanen is meditatie vooral praktisch en efficiënt, en zeker geen luxe activiteit of zweverige bezigheid.  

De lotushouding met gekruiste benen op een meditatiemat en kussentje is vooral voor de lenigen onder ons makkelijk aan te nemen en dagelijks te integreren. Deze houding van zitten op de grond met gekuiste benen is bekend uit India en Aziatische landen en daar veel meer geïntegreerd in het dagelijks leven. Deze houding is met de paplepel ingegoten en moeiteloos.

Voor het Westerse lichaam zijn er ook andere vormen van stilzitten, op verhoogde kussentjes en een stoel, wat het mediteren vergemakkelijkt. Zodat worstelen met pijnlijke ledematen en een pijnlijke rug geen groot obstakel wordt waardoor de lol er dan snel af kan gaan. 

Deze houding is namelijk bedoeld om juist makkelijk te kunnen ademhalen en rustig te worden om mindfulness meditatie te kunnen oefenen.

Bewust een staat van meditatie tijdens het doen en handelen in het dagelijks leven integreren is niet meteen makkelijk. De ervaring van zitmeditatie die jij als positief ervaar en mee wilt nemen in je dagelijks leven kan een grote sprong zijn. Van in een rustige ruimte met weinig afleiding in het interieur, geluidsarm, even niet kletsen, appen en bellen en bewust tijd en aandacht besteden om je geest te kalmeren en rust in jezelf stabiliseren naar de hectiek en gewoontes van jouw alledaags leven. 

Meditatie-in-actie is een brug naar het denken, doen en handelen in het dagelijks leven alsook een verdieping van de persoonlijke ervaring en begrip van zitmeditatie.

Door met aandacht en bewustzijn vanuit de visie van verlichting en fundamentele goedheid in actie te komen en niet je dagelijkse denken op te wekken richt je je op de handelingen tijdens het doen. Met dezelfde aandacht als in zitmeditatie en met hetzelfde doel als zitmeditatie: stressvermindering, meer focus en ruimte in jezelf, vriendelijkheid en zelfs verlichting.

Hoe doe je dat?  

Dit is waar de mindfulness trainingen op gebaseerd zijn; met aandacht bewuster alledaagse handelingen doen, zoals afwassen, opruimen, eten, telefoneren, pauzes nemen als echte pauze etc. om meer contact te ervaren wat bijdraagt aan het gevoel van verbinding en geluk in het dagelijks leven.

Diverse contemplatieve disciplines uit de Japanse Zen-traditie zijn bekend als meditatie-in-actie: zoals de bloemschikkunst, kalligrafie en de theeceremonie. De nadruk hierin ligt op aandachtig zijn met ieder handeling, met waardering. 

Door aandachtig te zijn met iedere handeling ontstaat deze waardering vanuit verbinding, en als je waardeert wat je aan het doen bent is de aandachtigheid op natuurlijke wijze al aanwezig. Deze ervaring ken je ook als je in flow zit, en het moeiteloos gaat en je geniet tijdens het proces en het bezig zijn, wat grote voldoening geeft. 

Miksang Fotografie is een vorm van meditatie-in-actie 

Miksang Fotografie is een Westerse contemplatieve discipline gebaseerd op de Dharmakunst-leringen waar de nadruk ligt op het proces van waarneming en creatieve expressie en de ontdekking van alledaagse schoonheid. 

De camera dient als middel om wakkerheid en verbinding te ontwikkelen, en een leuke manier om te onthaasten met een supersnel medium. Een grappige schijnbare paradox!