Hoe fotografeer je vanuit je hart? Hoe doe je dat?

Fotograferen doe je met de camera, maar hoe fotografeer je vanuit je hart?

Fotograferen begint met kijken en zien. Da's best logisch. Toch...?
Je ziet iets en dan voel je inspiratie om wat je ziet creatief expressie te geven met jouw camera. Dit is vrij rechttoe-rechtaan.

Maar dat 'fotograferen vanuit je hart, hoe doe je dat dan precies?

Fotografeer begint met kijken en zien

Fotograferen begint met kijken en zien. En de behoefte aan fotografische expressie wordt gedreven door nieuwsgierigheid, verbinding, passie en vooral door HARTstocht.

Maar laten we beginnen bij het begin. Het begin voordat je de camera oppakt en voordat je gaat fotograferen vanuit je hart.

Voordat je fotografeert

Fotograferen begint met: kijken en zien.

Logisch toch, zou je denken...? Maar het is een hele dunne lijn van de directe ervaring van kijken en zien naar denken. Denken over wat je ziet, denken over wat je wilt gaan zien en denken over wat je wilt gaan fotograferen!.

Zodra je je ogen opent, kijk je en zie je. ren als je iets ziet kijk je verder .Dit is de afwisselende activiteit: kijken en zien.

Je ziet iets en kijkt verder. Je kijkt en ziet iets. Je ziet iets en kijkt dieper.

Of, je kijkt en ziet iets en je begint er over te denken. Dan is meteen de ervaring van kijken en zien voorbij ;-)

In Miksang Fotografie hebben we het over 'visuele waarneming'

Visuele waarneming is zowel een geleidelijk proces van begrijpen hoe je kijkt en wat je ziet, alsook een proces van directe waarneming. Een levendige visuele waarneming begint altijd met een impuls, een resonantie. Je ziet iets waar jij op dat nu-moment op unieke wijze mee resoneert.

Je stopt. Letterlijk, fysiek sta je bewust stil.

Dan kan je bewust verder kijken en uitvoelen wat je gezien hebt. Kijken en uitvoelen wat je gezien hebt is het spectrum visuele waarneming.

Je vult niet in wat het is of wat het kan zijn, je trekt geen conclusies over wat je ziet noch over jezelf. Je gaat niet in op associaties die omhoog kunnen komen en je denkt niet na over een mooie foto die je ervan kan maken.

Mindful kijken, met aandacht, zonder oordeel en invulling is hoe je de tijd neemt voor jouw levendige visuele waarneming.

De camera is in deze fase nog helemaal niet in beeld!

Zien vanuit je hart

Welbeschouwd ervaar je de hele dag door zintuigelijk ervaringen. Dat je dit zo niet ervaart heeft te maken met dat je zo goed bent geworden in het denken!  Denken over iets, denken naar aanleiding van iets, associatief denken en willekeurig versnipperd denken :)

Dit is de simpel wetmatigheid van hoe vaker je iets doet hoe beter je er in wordt - dat gaat voor alles op! Ook voor denken en opgaan in associaties. De kracht van herhaling...

Wetenschappelijk is de interesse in waarneming groot. En wordt veel onderzoek en semi-onderzoek gedaan naar hoe we waarnemen en hoe we ervaren en wat het bereik is van onze communicatie. De populaire termen zijn 'prikkels' en 'prikkelverwerking'. Op dit moment is het 'bewezen' dat we zo'n 10.000 tot 4 miljoen prikkels per dag ervaren in onze hersenen. En dit kan alweer veranderd zijn, met de immer voortschrijdende inzichten, als je dit leest.

Direct en indirect zien

Al jouw zintuigen zijn als een poort naar de mogelijkheid van directe levendige verbinding in het hier en nu.

Als je iets ziet, hoort, proeft, ruikt, voelt dan ervaar je deze ervaring altijd in het NU. Niet straks of daarnet, nu. De ervaring van zien is de directe ervaring van in het nu.

Zodra je gaat denken over wat je ziet dan beland je in de indirecte ervaring. Je voelt niet wat je ervaart, je ervaart weinig verbinding want je denkt er over. Je zit nu in je hoofd. Wat een hele andersoortige activiteit is. Je ervaart denken en laat de zintuigelijke ervaring los.

Dit is de indirecte ervaring van zien

Je ervaart de hele dag door directe ervaringen van zintuiglijke ervaringen. Maar niet alles raakt jou. Wat jou raakt, dat komt onverwacht, als een schokje, als een resonantie, als poëzie. Deze ervaring van onverwacht iets zien, fris zien, is altijd een fysieke ervaring.

Jouw ogen als een poort naar jouw hart

Hier zijn jouw ogen zijn als een poort rechtstreeks naar jouw hart.

Je ziet iets - onverwacht, uit het niets, plotseling. En ALTIJD als een fysiek schokje.

Wat je geraakt ziet, voel je eerst. In een fractie van een seconde.

Het is cruciaal om nu te toe te laten hoe en wanneer een directe zintuigelijke waarneming binnen komt, en hoe je dit opmerkt. In deze fractie van een seconde.

Nu kom je dichterbij het fotograferen vanuit je hart: in een proces van open kijken laat je je denken even met rust en breng je je aandacht naar het opmerken wat je voelt.

Via jouw ogen zie je iets, merk je dit vanuit een kalme geest op, rechtstreeks in je hart.

Fotograferen vanuit je hart

Fotograferen lijkt te gaan over hoe je met een camera fotografeert. Er wordt ook heel veel aandacht geschonken aan fototechnische apparatuur om jou de beste camera met de beste lenzen aan te bieden met de nieuwste functies. Camera's zijn nu een soort kleine computers geworden, en zelfs de smartphone is uitgerust met camerafuncties om meer mee te fotograferen, te filmen én te editen dan te bellen!

In Miksang is de camera het hulpmiddel om jouw ervaring van geraakt zien fotografische expresse te geven.

Daar neem je wat tijd voor, en er zijn twee aspecten waar je de tijd voor neemt:

  1. Onderscheiden wat je echt gezien hebt en wat je wilt fotograferen
  2. De camera waarmee je fotografeert zo eenvoudig instellen, met zo min mogelijk toeters en bellen.
De camera is voor ons een hulpmiddel, geen mooi mechanisch speelgoed. In de precieze werking van het mechanische object zit misschien een onbewuste gedragscompensatie voor de angsten en onzekerheden van de dagelijkse inspanningen. In ieder geval denken mensen veel te veel na over de technieken en veel te weinig over het zien.                                                                                                                                                                                                                                     Henri Cartier-Bresson | 'The Mind's Eye', 1998

De verleiding om meteen een foto te maken

Nu je jouw camera opgepakt hebt kan het erg verleidelijk zijn meteen een foto te willen maken.

Of je denkt er zo lang over na wat je gezien hebt en hoe je het zou willen fotograferen, raak je verstrikt in de vele creatieve ideeën dat je de lust van het fotograferen alweer vergaan is!

In deze Miksang benadering van fotografie is het de kunst om ieder en elk idee over het eindresultaat van een 'mooie foto' los te laten. De kunst is om voeling te blijven houden met de eerste moment. En juist niet met de foto bezig te zijn en wel met het proces van waarneming.

De camera heeft haar eigen uitdagingen; de techniek, de snelheid van iets creatief kunnen vastleggen, de knop snel kunnen indrukken en oneindige keren kunnen indrukken. In Miksang negeren we de techniek niet en ook laten we ons niet verleiden tot de vele technische mogelijkheden die een camera biedt.

Leer jouw camera kennen, leer jezelf kennen

Je leert in het proces van waarneming en zien vanuit je hart tegelijk eenvoudig jouw camera kennen, net zoals je jezelf leert kennen. Zodat je niet te snel de knop indrukt, of te vaak, of helemaal niet, of te weinig. Hierover meer in een volgende blog: over onze innerlijke obstakels om te vaak, te weinig, te snel of te langzaam fotograferen.

In de Miksang benadering houd je het fotograferen kinderlijk eenvoudig; je fotografeert jouw directe ervaring van wat jou visueel raakte. Zomaar, schijnbaar willekeurig, maar bovenal iets wat je voelbaar ziet.

Dit is de basis voor fotograferen vanuit je hart.

En als volwassen persoon kun je vaardig worden met jouw camera, op een eenvoudige manier.

Waarom is dat een goed idee?

Zodat de foto laat zien wat jij zag vanuit je hart, niet meer en niet minder; met precies genoeg in beeld.

Ongehinderd door fotografische techniek, vol vertrouwen eenvoudig je camera instellen.

En fotografeer je vanuit je hart.