6 Meeste Gestelde Vragen over Miksang Fotografie #1
Vraag 1. Veel Miksang foto’s lijken van dichtbij te zijn gefotografeerd. Fotografeer je in Miksang alleen details, of ook het grotere geheel?
In Miksang fotografeer je wat je ziet
In de benadering van Miksang fotografie ligt de nadruk ligt op wat je heel direct ziet. Het gaat erom één ding tegelijk waar te nemen zien en te begrijpen vanuit de positie waarin je nu bent—staand, zittend, zonder te zoeken of weg te bewegen om een ander perspectief te vinden. Je fotografeert wat je ziet, niet wat je als beeld wilt, je fotografeert je ervaring van geraakt zien. Wat je direct en levendig ziet.
Wat is dat? Dat kan een detail zijn, een groter deel of een landschap.
Geen vooropgezet thema, maar puur geraakt worden
In Miksang zijn er geen thema’s waarvoor je er op uit trekt en op dit specifieke thema gaat zoeken en al zoekende hoopt iets te vinden wat hierin past, en dan foto’s maakt die dit thema laat zien. en dat is 'de buit' waar je meer naar huis gaat.
In Miksang Fotografie ligt de nadruk op het oefenen van opletten wanneer en hoe iets jou raakt. En dat kan van alles zijn!
Wanneer is een detail nog een detail?
Het idee was een detail precies is, kan vaag zijn. Som voelt iets wat klein is als iets groots en andersom. Mies van der Rohe, een beroemde architect en ontwerper, zei ooit: God zit in de details. In Miksang Fotografie is het minder belangrijk of het een kleiner of een groter detail is of een groter geheel, maar draait het om te herkennen wanneer iets jou raakt.
Iets helemaal zien
In Miksang onderzoeken we wat het betekent om iets helemaal te zien. Vaak zien we iets en geven we er meteen een naam aan—.een boom, huis, auto —.en voelen we geruststelling dat we weten wat het is. maar wat zou er gebeuren als deze gewoonte even loslaat? Als je kijkt zonder direct te benoemen? In Miksang oefenen we om dit moment fris te zien, direct zien, bewust vast te houden.
Supersnel denken
Ons denkbrein schakelt snel om: van fris zien naar een concept in slechts 0,5 seconde. Zodra we iets zien, benoemen we het, vinden we er wat van, of schieten we in een associatie. Dit gebeurt supersnel!
En deze 'loop' vormt iedere keer het referentiekader waar we ons aan vast kunnen houden zodra we iets zien.
- Je benoemt wat je weet wat het is, en dat stelt je gerust
- Je deelt het in in ‘vind ik leuk’ of ‘vind ik niet leuk’ of ‘interesseert me niet’
- Dan volgt er mogelijk nog een associatie; zodra je iets ziet doet het je aan iets denken—aan iets soortgelijks en vergelijkbaars met wat je eerder hebt meegemaakt—en je gaat in op deze herinnering.
Hoewel denken natuurlijk nuttig is, is het nut van MIksang dat we tijdens het kijken het denken ontspannen, en loskomen van het voortdurende benoemen.
Ontspannen in geraakt zien
Bij Miksang leer je om ontspannen te kijken naar wat er nu is. Je schakelt het continue en beoordelen uit en leunt in de open ruimte van je geest. Vanuit de open ruimte kun je geraakt worden door zomaar iets wat je ziet, vrij van labels of verwachtingen. Dat kan een klein detail of een groter geheel zijn.
Zoals Chögyam Trungpa zegt:
Als we in staat zijn te ontspannen, te ontspannen bij het kijken naar een wolk, te ontspannen bij het zien van een regendruppel en zijn echtheid – dan zien we de onvoorwaardelijkheid van de realiteit, die heel eenvoudig aanwezig is in de dingen zoals ze zijn. Heel simpel.“
Wat kenmerkt een Miksang foto?
Een Miksang foto laat een moment van puur, geraakt zien zien—tijdloos en eenvoudig. Of het nu gaat om een klein detail of een groter geheel, de foto is een oprechte weergave en op een natuurlijke wijze authentiek en poëtisch, zonder iets toe te voegen of weg te laten. Het is precies genoeg.