6 Meest Gestelde Vragen over Miksang Fotografie #5

Vraag 5. Het valt me op dat in Miksang alle foto’s een rechthoek zijn. Maar we zien de wereld toch niet rechthoekig?


Onze ogen zien vanuit een amandelvormige perspectief 

Inderdaad zie je iets wat jouw raakt niet perse in een rechthoek of in een vierkant of rond.
Hoe de ogen werken is dat je ziet vanuit een ovaal; je ogen zijn amandelvormig en je ziet iets altijd in een amandelvormige vorm.
Het meest scherp en meest kleurrijk zie je in het midden van je ogen: in het midden van de iris zitten de meeste receptoren.

Geraakt zien gebeurt niet persé in het midden van je ogen, het gebeurt juist vaak dat iets vanuit de ooghoeken opvalt. Dan draai je je hoofd en kijk je beter; je richt je beide ogen om het visueel helemaal op te kunnen nemen. 

Je kijkt net zolang zodat je je ervaring helemaal ervaart, en je kijkt net zolang totdat je je ervaring van geraakt zien helemaal begrijpt.

En dan druk je je begrepen ervaring van geraakt zien uit met je camera.
Precies zoals we het gezien hebben, vanuit rechtop staand of zittend.
Je houdt de camera niet scheef, niet hoger en niet lager,

Je verandert je positie niet door met een stapje naar links of rechts te zetten.

Je onderzoekt je ervaring van puur, zuiver zien en geraakt precies zoals je het gezien hebt.

In de Miksang benadering van fotografie geef je zo op poëtische wijze expressie aan jouw ervaringen van geraakt zien.

Creatieve expressie is poëtisch

Creatieve expressie is niet logisch of feitelijk; het is poëtisch.
In poëtische creatieve expressie zit altijd een bepaalde spanning tussen het weten en het niet-weten.

Expressie geven aan een moment van geraaktheid kan middels allerlei disciplines: fotografie, tekenen, schilderen, schrijven, dichten, beeldhouwen, etsen, computerkunst en met welke creatieve expressievorm die er maar is.
Iedere creatieve uiting is een vertaling van een unieke ervaring van inspiratie, omgezet in een creatieve expressie.
Zoals het nog nooit eerder gedaan is!

En iedere kunstzinnige discipline heeft een specifieke maat, materialen en benodigde vaardigheden die je onder de knie wilt krijgen om het zo natuurlijk én ontspannen mogelijk expressief uit te kunnen drukken. Hier ligt de nadruk ligt niet op het materiaal of op de fotografische techniek of op fotografische regels, maar op het proces van waarneming

Met fotografie werk je met een rechthoek

Dit hoort bij dit medium camera en dat weet je van te voren.
Je vertaalt een ervaring van zien met dit specifieke medium.
Met alle mogelijkheden én de beperkingen die de camera met zich meebrengt.

En ook; niet alles wat je geraakt ziet valt uit te drukken in een rechthoek, of met één enkele foto.
Soms is bijvoorbeeld filmen geschikter.

Soms is loslaten het beste om te doen als het niet lukt of als het erg hard werken wordt.
Tip: laat los en loop door 🙂

Tegenwoordig kan je op de camera instellen of je met een rechthoek, vierkant, liggend extra langwerpig of panoramisch beeld wilt fotograferen.

In Miksang houden we dit eenvoudig: je kiest 1 maat.

Maar dit natuurlijk is heel persoonlijk hoe je dit in wilt stellen.

Ikzelf geef de voorkeur aan de hele sensor gebruiken, de volledige rechthoekige vorm. Met iedere andere instelling van formaat zou ik slechts een deel van de sensor maken.
Persoonlijk vind ik dit zonde van de sensor.

Tip: ken je camera en ken je (zoom)lens, raak bevriend met alle mogelijkheden én beperkingen en houd het eenvoudig. Gebruik wat je echt nodig hebt en het meest gebruikt en wordt hier goed in.