6 Meest Gestelde Vragen over Miksang Fotografie #2
06 januari 2021 
5 min. leestijd

6 Meest Gestelde Vragen over Miksang Fotografie #2

Vraag 2. Je kan toch niet de hele tijd open en onbevangen kijken en alles binnen laten komen? Dat lijkt me erg vermoeiend.


Het tegendeel is waar!

In Miksang is een sleutelwoord beschikbaarheid

Beschikbaarheid is een combinatie van openheid, mindfulness, opmerkzaamheid en nieuwsgierigheid.
Vanuit beschikbaarheid kan je onbevangen kijken en merk je op wat vreugdevol resoneert.
Iets wat resoneert, wat je als geraakt zien ervaart voelt als blij licht en plezierig en geeft inspiratie en energie.

En open onbevangen kijken is niet hetzelfde als alles maar binnenlaten.

Waar word je werkelijk moe van?

Je wordt niet moe van open zijn en onbevangen kijken.
Je wordt ook niet zozeer moe van de wereld en alles wat er gebeurt.

Je wordt vooral moe van hoe jij reageert op de wereld om jou heen, en je wordt moe van hoe jij reageert op jezelf...!

  • Je wordt moe van het binnenlaten wat niet vreugdevol resoneert.
  • Je wordt moe van het vele en doorlopend denken in jezelf.
  • Je wordt moe van over van alles wat je ziet en wat er om je heen gaande is.
  • Je wordt moe van de gesprekken die je in jezelf hebt, met jezelf of met anderen in jezelf.
  • Je wordt moe van je eigen reactieve denken op van alles nog wat; het commentaar, oordelen en veroordelen, meningen en associaties.
  • Je wordt vooral moe van je innerlijke en uiterlijke reactiviteit op gebeurtenissen, situaties en mensen om jou heen en je innerlijke  commentaar.

Je wordt vooral moe van jezelf!


Waar word je nog meer moe van?

1. Je loopt half slapend rond.

De meesten van ons lopen grotendeels halfslapend of slaapwandelend rond; hiermee wordt bedoeld dat je met open ogen van A naar B gaat en doorlopend gesprekken in jezelf hebt. En als je al iets ziet dan weet je wat het is of je vindt er wat van of het interesseert je niet.

Zo zie je eigenlijk nauwelijks echt iets en glijd je langs je dagelijkse wereld, in plaats van dat je contact maakt en verbinding ervaart.

Je ervaart namelijk de hele dag door directe en levendige zintuigelijke ervaringen, niet alleen visueel maar met al je zintuigen. Maar je laat te weinig zintuiglijke ervaringen echt binnenkomen. Dit niet laten binnenkomen is soms net zo uitputtend als alles maar laten binnenkomen!

En we kennen ook allemaal dat je juist van fijne zintuigelijk ervaringen energie krijgt.

Een geur van de bakkerij vol vers brood, de geur van verse koffie, de kat die lichtjes snurkt, een vogel fluitend op het balkon of in de tuin, een trein in de verte, een verkoelend briesje op een zomerse dag, regendruppels die langs het raam naar beneden glijden.

Tip om zelf uit te proberen: blijf bewust wat langer bij de ervaring van een zintuigelijke waarneming stilstaan of stilzitten en laat het wat langer binnenkomen.

2. Je redeneert geraaktheid weg

Veel momenten van directe levendige waarneming redeneer je weg. Vaak ongemerkt.
Tegenwoordig voelen we ons overweldigd door de veelheid aan prikkels die de hele tijd om ons heen gaande zijn: TV, reclames in veel vormen, games op de telefoon, allerlei lichten in winkelstraten, muziek in winkels.

Dit draagt zeker bij aan het gevoel dat je dingen buiten je moet houden en dat je een soort van afscherming nodig hebt. Echter met het afschermen ‘sneuvelen’ ook de momenten dat je zomaar zintuigelijke geraaktheid ervaart.

Oververmoeidheid en burn-out is een trend
Het grote aanbod aan media en entertainment waar we op in kunnen gaan, en alle publieke reactieve reacties die we kunnen lezen zien en horen helpen ons niet om innerlijke kalmte te ontwikkelen. Laat staan dat we daarin geraaktheid opmerken en herkennen.

De wereld om ons heen helpt ons niet om innerlijke kalmte en stilte te ontwikkelen.

3. Je wordt ook moe van openstaan voor alles

Het openstaan voor van alles en nog wat en dus ook wat niet positief resoneert is enorm vermoeiend.
Wetenschappelijk is vastgesteld dat we iedere seconde tussen de 4 à 11 miljoenen prikkels ontvangen - hoewel dat getal met het voortschrijdend inzicht verandert.
Je kan wel zeggen dat je de hele tijd waarneemt.

Wat en hoeveel je waarneemt is grotendeels onbewust.
Hoe je bewust waarneemt is positief, negatief en neutraal.

Je kan leren opmerken wat je bewust waarneemt en hoe dat voelt.

Als iets positief resoneert kan je daar langer aandacht aan besteden, omdat het inspiratie en energie geeft.
Als iets niet op een positieve wijze resoneert, maar wel jouw aandacht trekt of jou raakt en je besluit hier op in te gaan: dit is vermoeiend. Je komt in een negatieve kritische spiraal terecht, en dit is eenvoudigweg uitputtend.

Tip: handig is om vertrouwd te raken met neutraal waarnemen: zonder commentaar, vrij van oordelen, vrij van het indelen in leuk of niet leuk. Even het hoofd vrij!, noemen we dat! Zoals met mindfulness, meditatie, yoga, tai chi etc.

4. Dramatische effecten in fotografie zijn vermoeiend

In conceptuele fotografie is het uitgangspunt om te bedenken hoe een foto er uit moet komen te zien.
De basis is het eindresultaat: de foto.
In dit proces worden momenten van geraakt zien vaak genegeerd. Of geraaktheid wordt bij toeval opgemerkt, of iemand struikelt erin.

Omdat iedereen met een camera wel behoefte heeft aan geraaktheid en creatieve expressie wordt er gezocht naar ‘mooie plaatjes’. Hiervoor wordt creatief vaak ‘hard gewerkt’: extreme standpunten worden opgezocht, foto’s worden bewerkt met filters als HDR, foto’s worden omstekop gezet, bewust onscherp gemaakt, zware tinten, vage tinten, doordrukken, overbelichten of natuurlijke kleuren worden omgezet in zwart-wit of filters met kleurtjes.

Dramatische effecten inzetten en een foto maken om iets over te willen brengen  wat bedacht is is uiteraard ook creatieve expressie. En dit heet conceptuele fotografie, het idee is bedacht en de uitvoering misschien ookj.
In Miksang Fotografie zijn we geïnteresseerd in pure waarneming en directe waarneming, onbedacht.
Vanuit Miksang Fotografie is een dramatisch effect inzetten gebaseerd op indirecte waarneming en op hard werken.

Dit is geen oordeel richting de conceptuele creativiteit of om Miksang beter te laten zijn. Als je dit leest ben je geïnteresseerd in waarneming en nieuwsgierig wat Miksang Fotografie is, misschien heb je inspiratie nodig of ben je vastgelopen met je fotografie of in je spirituele pad of zoek je juist aanvulling hoe je met fotografie meditatie of mindful kan fotograferen. Mijn inbreng en perspectief is dat je van nadenken over creatieve ideeën en nadenken over creatieve expressie op de lange duur moe wordt. En dat zeg ik ook uit ervaring.

Je wordt moe van zowel het zelf doen als je zo een foto maakt, en je kan ook erg moe worden van kijken naar conceptuele en overgedramatiseerde foto’s.


Wat ik ontdekte tijdens Miksang Fotografie in het begin

Hoe meer openheid ik ervaar voor wat mij zomaar en onverwacht raakt, en hoe vaker ik deze momenten opmerk hoe makkelijker ik het kan toelaten.
Onbevangen kijken is in het begin vooral oefenen en struikelen.
Op een bepaald moment ontstond er het gevoel van vertrouwd raken met dat ik dit ieder moment of zodra ik het me herinnerde onbevangen kon kijken.

Zo werd geleidelijk het onbevangen kijken voor mij een nieuwe gewoonte.

Als ik moe ben

Als ik moe ben of laag in mijn energie zit ga ik juist dan een rondje slenteren.
Heel eenvoudig in mijn eigen buurt, met mijn camera.
Ik ga bewust op pad met de intentie van onbevangen kijken, wakker kijken en zonder een agenda wat ik wil gaan zien. Na een minuut of 10 voel ik me alweer geïnspireerd. 

Er komt me van alles me tegemoet.
Al het zware valt van me af in de lichtheid van wakker kijken, verwondering en fris zien.
Ik stem mezelf af op helder zien en 
op geen idee hebben wat ik ga zien.
De ervaring van geraakt zien voelt strelend en helend.

Iedere keer weer.

Om in deze eeuw even op te houden met rondrennen, rustig in het gras te gaan zitten, de wereld uit te zetten en de aarde weer te voelen, om het oog toe te staan een wilg te zien, een wolk, een blad – dat is een onvergetelijke, wonderbaarlijke ervaring… ~ Frederick Franck uit 'De zen van het zien'
Over de schrijver
Mijn camera neem ik altijd mee. Altijd! Als ik naar de supermarkt om de hoek ga of naar de vuilniscontainer of buiten mijn band oppomp of op bezoek bij vrienden. De levendige ervaringen van geraakt zien is en blijft een verrassend heerlijk iets. Vanuit verbondenheid met mijn kinderlijke blik genieten van alledaagse schoonheid, waar ik ook maar ben, houdt me jong en jeugdig. Ik ben graag en vaak in de keuken te vinden en op mijn balkon tuinier ik verticaal. De Zandvoortse zee en duinen zijn mijn achtertuin waar ik geregeld induik en onderdompel in het zilte ;-)
Reactie plaatsen