14 september 2020 

6 Meeste Gestelde Vragen over Miksang Fotografie #1

Vraag 1. Veel Miksang foto’s lijken van dichtbij te zijn gefotografeerd. Fotografeer je in Miksang alleen details, of ook wat je helemaal ziet?


In Miksang fotografeer je wat je ziet

In de benadering van Miksang fotografie ligt de nadruk ligt op directe waarneming en op bewust één iets tegelijk zien en helemaal begrijpen wat je ziet.
Zoals je het nu ziet, vanuit een staande of zittende positie.
Niet straks of daarnet, maar nu.
Op dit moment, het moment van de ervaring van direct en levendig geraakt zien wat je nu zeit.

We zijn zo gewend snel te kijken en meteen te weten wat het is, dat we vaak niet echt lang kijken.
We kunnen vaak niet langer kijken, en kijken dus ook niet dieper.

Op deze manier glijd je langs de wereld van visuele vormen en figuren, de directe wereld om jou heen. En kijk je in benoemingen, weten wat het is wat je ziet en het indelen wat je ziet in mooie plaatjes, geen mooie plaatjes of niet interessant als een plaatje.

• Als je langer kijkt, voorbij wat je weet, kan je dat wat je in eerste instantie gezien hebt helemaal zien.
• Als je dieper kijkt, gun je jezelf de tijd om de volledige verbinding te ervaren voorbij wat je er over weet en denkt en los van wat je ermee zouden willen.

Zo kan je de is-heid ervaren van wat je ziet, kan je iets zien zoals het is in zichzelf vrij van ieder soort benoeming en indeling. Zo kan je kalm en stil zijn met wat je ziet zoals het is, en met jezelf.

Wat zie je?

Dat kan een detail zijn, een groter deel of een landschap.
In Miksang zijn er geen thema’s waarvoor je er op uit trekt en op dat thema gaat zoeken en iets hoopt te vinden, en dan foto’s maakt die dit in dit thema passen en daarmee naar huis gaat.

In Miksang Fotografie let je op wanneer iets jou raakt. 

En wanneer is een detail een detail?
En wanneer houdt een detail op een detail te zijn? Dit is een lastige vraag ;-)

In Miksang Fotografie doet het er niet echt toe of het een kleiner of een groter detail is. in Miksang leer opmerken wanneer iets jou raakt, zomaar, erken je deze ervaring en dan kijk je wat er wel en wat er niet bij jouw directe waarneming hoort. Zo rolt er vanzelf een fotobeeld uit.

Maar dat is een grote spring om meteen zo te beginnen: in de Miksang kennismaking begin je met kleinere details. Dit is om het eenvoudig te houden en om je aandacht beschikbaar te maken om op te kunnen merken en te herkennen wanneer je geraakt zien ervaart. Als je hier meer mee vertrouwd raakt ga je breder en ruimer kijken, dan verschuif je naar grotere details.

In de benadering van Miksang fotografie zijn we vooral geïnteresseerd om op te merken wat je zomaar ziet en dat je deze ervaring kan toelaten. Dan kijk je met aandacht, vriendelijkheid en precisie verder zodat je helemaal gaat begrijpen wat je ziet in de grotere visuele omgeving. Want de afleidingen om weg te bewegen van de ervaring van zomaar iets zien is zowel in jezelf aanwezig als dat de grotere visuele wereld je kan afleiden.

Iets helemaal zien

Wat betekent iets helemaal zien? In iets helemaal zien onderzoeken we twee aspecten van waarneming: ons innerlijke denken en de uiterlijke wereld van vorm en figuren.

Wat we in Miksang Fotografie bedoelen met iets ‘helemaal’ zien kan twee kanten op gaan, en deze kant is waar de meesten van ons het meest vertrouwd mee zijn; je ziet iets en maakt er een samenstelling van benoemingen van die samenkomt in een concept. Je ziet iets en benoemt het meteen zodat je weet wat het is en je weet waar je aan toe bent.
Je zoekt heel snel in je innerlijke ‘database’ van opgedane kennis: je zoekt in van alles wat je geleerd hebt en wat je al weet. Bijvoorbeeld je ziet een boom en je weet “het is een boom", je ziet een huis en je weet "het is een huis", en een auto, een kerk, zonsondergang etc. Hier zit een sterk aspect van een soort schijnbare geruststelling in: "oh gelukkig, ik weet wat het is, ik weet waar ik ben en wie ik ben”.

En als creatief ambitieuze fotograaf wil je overbrengen wat je gezien hebt, zodat jij gerustgesteld bent dat de ander begrijpt wat je gezien hebt, of dat je bevestiging zoekt in de vorm van een compliment. Vanuit Miksang is dit indirecte waarneming.

We zijn namelijk ontzettend goed in denken! En denken is heel handig en ook behulpzaam, maar hoe we denken en hoeveel we denken is niet altijd behulpzaam!

Ons denken over iets start echt supersnel op!
Zodra je een zintuiglijke ervaring beleeft, mis je vaak de eerste instantie van de levendige ervaring van zomaar iets zien en schakel je al snel over naar denken over wat je ziet en wat je er mee wilt of hoe je het anders wilt.

Vanuit jouw levenslange conditionering van alles benoemen en er wat van vinden, vind je er dan ook heel snel wat van. Dit heb je vaak niet eens door, omdat je er zo goed en snel in bent geworden. Dit is geen verwijt of een tekortschietenl dit is een neutrale constatering "oh, zo doe ik dat".

En dit vormt iedere keer een referentiekader waar je je aan kan vasthouden:

  • je benoemt wat je weet wat het is, en dat stelt je gerust
  • je deelt het in in ‘vind ik leuk’ of ‘vind ik niet leuk’ of ‘interesseert me niet’
  • dan volgt er wellicht ook nog een associatie, die heel snel ontstaat zodra je ziet wat het is en waar het je aan doet denken, aan iets soortgelijks en vergelijkbaars met wat je al eens eerder hebt gezien en gaat deze herinnering ophalen

De snelheid van jouw denken: van ‘fris’ naar ‘concept’

De snelheid waarmee je van een directe zintuiglijke levendige ervaring, een frisse waarneming, gaat naar een compleet concept van benoemingen, het ingedeeld hebben en misschien ook nog opgaan in associaties is 0,5 seconde.
Je ziet iets fris, jouw redenerend denken start op en je hebt een compleet denkbeeld in een halve seconde!

Ongelooflijk snel! Zo goed ben je in het denken...

Nu ga je ontspannen en je verbinden met geraakt zien

Je ontspant in het zien zoals het is.
Zoals je het ziet op dit moment en zoals het is in zichzelf, vrij van benoemingen,  vrij van het mechanisme van indelingen en vrij van associaties. En hoe dan?
Je leunt in de open ruimte van jouw geest, van waaruit je je kan verbinden met datgene wat je als geraakt zien ervaart.
Je ontspant tegelijk jouw actief mentaal redeneren van jouw geest en leunt in de open ruimte van jouw geest.

In deze open ruimte van jouw geest ben je vrij van ieder soort context, vrij van ieder referentiekader, vrij van het mentale weten en benoemen.
Vanuit deze open ruimte in jezelf oefen je het opmerken wat jou visueel raakt. En dat is één iets tegelijk.

Geraakt zien is heel vaak iets heel eenvoudigs: het kan een detail zijn, of een groter detail en het kan ook een groter geheel zijn.

Als we in staat zijn te ontspannen, te ontspannen bij het kijken naar een wolk, te ontspannen bij het zien van een regendruppel en zijn echtheid – dan zien we de onvoorwaardelijkheid van de realiteit, die heel eenvoudig aanwezig is in de dingen zoals ze zijn. Heel simpel.“ 

Chögyam Trungpa – ‘Het ontdekken van magie’, uit ‘Shambhala – De weg van de krijger’

Wat is kenmerkend voor Miksang foto’s?

Het kenmerkende van een Miksang foto is de eenvoud van direct en levendig zien, zowel met een klein detail als een groter detail.

Een gelukte Miksang foto spiegelt een moment van levendig en geraakt zien – een tijdloze spiegeling.
Iets kleins, iets wijds.

De foto laat precies zien wat je gezien hebt, waarin niets ontbreekt en niets extra’s aan is toegevoegd: met precies genoeg in beeld

Niets teveel in beeld en niets te weinig, precies genoeg. (lees meer >)

“God is in the details” – de visie van architect en ontwerper Ludwig van der Rohe.

Wil je meer weten? Kijk hieronder hier welke vraag jou nog meer aanspreekt.

  • Meest Gestelde Vraag #2 > ‘Je kan toch niet de hele tijd open en onbevangen kijken en alles binnen laten komen? Dat lijkt me erg vermoeiend.’
  • Meest Gestelde Vraag #3 > ‘Miksang gaat over geraakt zien, zomaar iets zien en genieten. Dit ervaar ik al heel vaak; waarom moet ik dan nog een foto maken?’
  • Meest Gestelde Vraag #4 > ‘Bijna alle Miksang foto’s hebben de regel van derden en de gulden snede in zich. Je doet dan toch aan compositie? Hoe kies je de Miksang compositie zodat je de meest interessante foto krijgt?
  • Meest Gestelde Vraag #5 > ‘Het valt me op dat in Miksang alle foto’s een rechthoek zijn. Zo zien we de wereld toch niet?’
  • Meest Gestelde Vraag #6 >  ‘Waarom fotografeer je alleen in kleur? Ik zie geen Miksang zwart-wit foto’s, en zwart-wit foto’s vind ik wel vaak er mooier uitzien.’
Over de schrijver
Mijn camera neem ik altijd mee, en ja ook als ik naar de supermarkt ga of naar de vuilcontainer. De ervaring van geraakt zien is en blijft een verrassend heerlijk iets wat me ook nog jong en jeugdig houdt, met een kinderlijke blik. Ik ben vaak in de keuken te vinden, ben gek op spinazie en boerenkool, en op mijn balkon tuinier ik verticaal. De zee en duinen zijn mijn achtertuin waar ik graag even induik ;-)
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down