6 Meeste Gestelde Vragen over Miksang Fotografie #1
14 september 2020 
5 min. leestijd

6 Meeste Gestelde Vragen over Miksang Fotografie #1

Vraag 1. Veel Miksang foto’s lijken van dichtbij te zijn gefotografeerd. Fotografeer je in Miksang alleen details, of ook wat je helemaal ziet?


In Miksang fotografeer je wat je ziet

In de benadering van Miksang fotografie ligt de nadruk ligt op wat je direct ziet, en op bewust één iets tegelijk zien en helemaal begrijpen wat je ziet.
Zoals je het nu ziet, vanuit een staande of zittende positie.
Niet straks of daarnet, maar nu.
Op dit moment, het moment van de ervaring van direct en levendig geraakt zien wat je nu ziet. En precies dit fotografeer je.

Wat zie je?

Dat kan een detail zijn, een groter deel of een landschap.
In Miksang zijn er geen thema’s waarvoor je er op uit trekt en op dit specifieke thema gaat zoeken en al zoekende hoopt iets te vinden wat hierin past, en dan foto’s maakt die dit thema laat zien. en dat is 'de buit' waar je meer naar huis gaat.

In Miksang Fotografie ligt de nadruk op het oefenen van opletten wanneer en hoe iets jou raakt. En dat kan van alles zijn!

Wanneer is een detail een detail?

En wanneer is een detail een detail?
En wanneer houdt een detail op een detail te zijn? Dit is feitelijk een lastige vraag ;-)

Over de grootsheid van schoonheid in relatie met aandacht maakte architect en ontwerper Mies van der Rohe een keer deze opmerking:

God zit in de details

In Miksang Fotografie doet het er niet echt toe of het een kleiner of een groter detail is. in Miksang leer opmerken wanneer iets jou raakt, zomaar, erken je deze ervaring en dan kijk je wat er wel en wat er niet bij jouw directe waarneming hoort. Zo rolt er vanzelf een fotobeeld uit.

Maar dat is een grote sprong om meteen met grote details te beginnen en in de Miksang kennismaking beginnen we met kleinere details. Dit is om het eenvoudig te houden en om je aandacht beschikbaar te maken om op te kunnen merken en te herkennen wanneer je geraakt zien ervaart. Als je hier meer mee vertrouwd raakt ga je breder en ruimer kijken, dan verschuif je naar grotere details.

In de benadering van Miksang fotografie zijn we vooral geïnteresseerd om op te merken wat je zomaar ziet en dat je deze ervaring kan toelaten.

Iets helemaal zien

Wat betekent iets helemaal zien? In iets helemaal zien onderzoeken we twee aspecten van waarneming: ons innerlijke denken en de uiterlijke wereld van vorm en figuren.

Wat we in Miksang Fotografie bedoelen met iets ‘helemaal’ zien kan twee kanten op gaan, en deze kant is waar de meesten van ons het meest vertrouwd mee zijn; je ziet iets en maakt er een samenstelling van benoemingen van die samenkomt in een concept. Je ziet iets en benoemt het meteen zodat je weet wat het is en je weet waar je aan toe bent.

Je zoekt heel snel in je interne ‘database’ van opgedane kennis: je zoekt in jezelf razendsnel naar van alles wat je geleerd hebt en wat je al weet. Bijvoorbeeld, je ziet een boom en je weet “het is een boom", je ziet een huis en je weet "het is een huis", en een auto, een kerk, zonsondergang etc. Hier zit een sterk aspect van een soort schijnbare geruststelling in: "oh gelukkig, ik weet wat het is, ik weet waar ik ben en wie ik ben”.

En als creatief ambitieuze fotograaf wil je overbrengen wat je gezien hebt wat je weet dt het is, zodat jij gerustgesteld bent dat de ander begrijpt wat je gezien hebt, Of dat je bevestiging zoekt in de vorm van een compliment. Vanuit Miksang is dit indirecte waarneming.

Ieder van ons is namelijk ontzettend goed in denken! En denken is niets mee want het is handig en behulpzaam om jezelf door het alledaagse leven navigeren. Maar hoeveel we denken is niet persé altijd behulpzaam!

Supersnel denken

Het denken over iets start echt supersnel op!

Zodra je een zintuiglijke ervaring beleeft, sla je vaak de eerste instantie van de levendige ervaring van zomaar iets zien over. Je schakel meteen door naar denken over wat je ziet, wat je er mee wilt of hoe je het anders wilt.

Vanuit jouw levenslange conditionering/training van alles benoemen en er wat van vinden, vind je er dan ook heel snel wat van. Dit heb je vaak niet eens door, omdat je er zo goed en snel in bent geworden.

Dit is geen verwijt of een tekortschietenl Dit kan je als een neutrale constatering opmerken: "oh, zo doe ik dat".

En deze 'loop' vormt iedere keer een referentiekader waar je je aan denkt vast te kunnen houden.

  • je benoemt wat je weet wat het is, en dat stelt je gerust
  • je deelt het in in ‘vind ik leuk’ of ‘vind ik niet leuk’ of ‘interesseert me niet’
  • dan volgt er wellicht een associatie, die heel snel ontstaat zodra je ziet wat het is en waar het je aan doet denke - aan iets soortgelijks en vergelijkbaars met wat je al eens eerder hebt meegemaakt en je gaat deze herinnering ophalen

De snelheid van jouw denken: van ‘fris’ naar ‘concept’ in 0,5 seconde!

De snelheid waarmee je van een directe zintuiglijke levendige ervaring, een frisse waarneming in die eerste millieseconde gaat naar een compleet concept van benoemingen, het ingedeeld hebben en misschien ook nog opgaan in associaties én dat jij weet hoe jij je verhoudt in de wereld is 0,5 seconde. (Chögyam Trungpa, uit 'Dharmakunst')

Je ziet iets fris, jouw redenerend denken start op en je hebt een compleet denkbeeld in een halve seconde!

Ongelooflijk snel! Zo goed zijn wij in het denken...

Nu ga je ontspannen en je verbinden met geraakt zien

Je ontspant in het zien zoals het is.
Zoals je het ziet op dit moment en zoals het is in zichzelf, vrij van benoemingen,  vrij van het mechanisme van indelingen en vrij van associaties. En hoe dan?
Je leunt in de open ruimte van jouw geest, van waaruit je je kan verbinden met datgene wat je als geraakt zien ervaart.
Je ontspant tegelijk jouw actief mentaal redeneren van jouw geest en leunt in de open ruimte van jouw geest.

In deze open ruimte van jouw geest ben je vrij van ieder soort context, vrij van ieder referentiekader, vrij van het mentale weten en benoemen.
Vanuit deze open ruimte in jezelf oefen je het opmerken wat jou visueel raakt. En dat is één iets tegelijk.

Geraakt zien is heel vaak iets heel eenvoudigs: het kan een detail zijn, of een groter detail en het kan ook een groter geheel zijn.

Als we in staat zijn te ontspannen, te ontspannen bij het kijken naar een wolk, te ontspannen bij het zien van een regendruppel en zijn echtheid – dan zien we de onvoorwaardelijkheid van de realiteit, die heel eenvoudig aanwezig is in de dingen zoals ze zijn. Heel simpel.“ 

Chögyam Trungpa – ‘Het ontdekken van magie’, uit ‘Shambhala – De weg van de krijger’

Wat is kenmerkend voor Miksang foto’s?

Het kenmerkende van een Miksang foto is de eenvoud van direct en levendig zien, zowel met een klein detail als een groter detail.

Een gelukte Miksang foto spiegelt een moment van levendig en geraakt zien – een tijdloze spiegeling.
Iets kleins, iets wijds.

De Miksang foto laat precies zien wat je gezien hebt. Oprecht, elegant en poëtisch, waarin niets ontbreekt en niets extra’s aan is toegevoegd, precies genoeg.

Over de schrijver
Mijn camera neem ik altijd mee. Altijd! Als ik naar de supermarkt om de hoek ga of naar de vuilniscontainer of buiten mijn band oppomp of op bezoek bij vrienden. De levendige ervaringen van geraakt zien is en blijft een verrassend heerlijk iets. Vanuit verbondenheid met mijn kinderlijke blik genieten van alledaagse schoonheid, waar ik ook maar ben, houdt me jong en jeugdig.Ik ben graag en vaak in de keuken te vinden en op mijn balkon tuinier ik verticaal. De Zandvoortse zee en duinen zijn mijn achtertuin waar ik geregeld induik en onderdompel in het zilte ;-)
Reactie plaatsen