arrow_drop_up arrow_drop_down
MIndful fotografie is niet wat we denken
18 augustus 2020 

MIndful fotografie is niet wat we denken

Mindful fotografie is niet wat we denken

  1. Denken over wat we zien is iets heel anders dan de ervaring van kijken en zien.
    De snelheid van onze gedachten is razendsnel!
    Denken gaat zo snel dat we vaak niet door hebben dat we al meteen een gedachte of een aanname of een oordeel hebben over iets wat we zien. Deze snelheid verhindert de ervaring van de natuurlijke verbinding, en juist deze snelheid verhindert de ervaring van het voelen.
  2. We kunnen namelijk niet tegelijk denken en voelen; het is of het één of het ander.

Zodra je denkt over de ervaring is de ervaring voorbij.

   Bruce Lee

In de praktijk werkt dat als volgt; we zien een bloemenkraam en we voelen het plezier van bloemen en we overwegen om bloemen mee te nemen. Het begint met de impuls van het plezier voelen.

“Hey leuk, narcissen, ja want het wordt weer lente. Er zijn meer mooie bloemen, die rode met die lange stelen zijn ook mooi, hoe heten ze ook alweer, maar heb ik daar wel een vaas voor? Welke vaas zal ik voor deze bloemen gebruiken?”

Gedachten komen razendsnel omhoog

En zo komen gedachten omhoog over een vaas die in de kast hebben staan.

Dus: we zien bloemen, noemen het ‘bloemen’ weten de gegeven naam of zoeken de gegeven naam, en komen uit bij onze verzameling vazen in de kast om te bedenken welke vaas we hebben die bij deze bloemen past.

Tussendoor ervaren we ook momenten van geraakt zien. De mooie vorm van een bloem, of het grappige patroon van de gebundelde narcissen, een stukje verderop een mooie rode kleur van een andere bloem. Maar vaak zo kort, dat we het vaak niet echt of niet bewust opmerken of we wuiven het weg want daar kwamen we niet voor.

De snelheid van opkomende gedachten maakt dat onze ervaring van geraakt zien verschuift naar het redenerend denken.

Onze aandacht is verschoven naar razensnelle gedachten. Verschoven van zien en voelen naar denken.

Beschikbaar zijn voor wat we zien

In de benadering van Miksang Fotografie ligt de nadruk op het beschikbaar zijn voor wat we geraakt zien.
We worden beschikbaar voor de momenten van zomaar iets zien in onze directe omgeving.

Beschikbaar zijn is een staat van zijn met open hart, een wakkere blik en een kalme geest op één lijn.

We zijn vaak niet beschikbaar

We zijn vaak niet beschikbaar. Omdat we zoveel denken – onze denkende geest is druk.
Wat we met onze aandacht doen is dat we aandachtig aan het denken zijn.
Of het bewust of onbewust aandachtig is laten we hier nog in het midden 😉

Als we heel veel en aandachtig denken is voelen minder beschikbaar.
Ons hart is gesloten of miniem beschikbaar.
Onze ogen zijn open en functioneren, we zien wel maar dit is vooral praktisch.
Kijken voornamelijk functioneel op weg van A naar B. We kijken functioneel.
‘Functioneel’ betekent hier dat we onderweg wel het één en ander opmerken, maar vooral heel praktisch; een stoplicht, een afslag, een zebrapad, verkeer, een open deur of een dichte deur,  werk aan de weg, op tijd komen etc.

Onze ogen zijn open maar we zien niet echt iets, als in geraakt zien.

Om in deze eeuw even op te houden met rondrennen, rustig in het gras te gaan zitten, de wereld uit te zetten en de aarde weer te voelen, om het oog toe te staan een wilg te zien, een wolk, een blad – dat is een onvergetelijke, wonderbaarlijke ervaring…

Frederick Franck uit ‘De zen van het zien

De 3 obstakels waardoor we vaak niet beschikbaar zijn

Dit zijn de drie voornaamste obstakels waardoor we vaak niet beschikbaar zijn, in plaats van wel beschikbaar.

  1. We denken over van alles en nog wat in onszelf. We hebben gesprekken met onszelf in onszelf, gesprekken met anderen in onszelf en andere versies van dezelfde gesprekken. Gesprekken die we al gevoerd hebben of die we nog gaan voeren en dit herhalen we eindeloos. Dit heet de innerlijke dialoog. Onze aandacht en visueel gewaarzijn zijn naar binnen gekeerd.
  2. Wat we zien benoemen we en we delen het in.
    Als we dan iets zien dan benoemen we het meteen en doorlopend, als; auto, boom, huis, baby, volle maan, regen etc. Dit delen we vervolgens in in ‘vind ik leuk’ en ‘vind ik niet leuk’ of ‘interesseert me niet’. En als fotografie-liefhebbers delen we het in in ‘dit maakt een mooie foto’ en ‘dat maakt geen mooie foto’ of ‘niet interessant’.
  3. Associaties. Wat we zien doet ons heel snel denken aan iets soortgelijks wat we eerder hebben ervaren. En hup, daar gaat onze aandacht heen! Zo mijmeren we ongebreideld door. Ondertussen hebben we losgelaten wat we in eerste instantie zagen.

Hoe tekkelen we deze obstakels?

Want deze obstakels – wat verschillende vormen van denken zijn – staan in de weg van onbevangen kijken en helder zien.
In de eerste training Miksang Start maken we meteen kennis met hoe we deze obstakels zelf ervaren.

Als we de obstakels willen tekkelen moeten we ze eerst leren begrijpen.
Het is handig te begrijpen hoe ons denken werkt, hoe snel het is en wat de aard van gedachten zijn.

In deze contemplatieve benadering van fotografie, van mindful fotograferen, ligt de nadruk op de ruimte tussen onze gedachten.

We gaan ervaren hoe we door de snelheid van gedachten door iets wat we zien verschuiven naar directe waarneming.
Met visuele oefeningen gaan we zelf voelen hoe we de ervaring van directe waarneming ervaren. We oefenen om dit te herkennen en daar langer bij kunnen blijven.

We zijn ontzettend goed in het denken

We hebben simpelweg ons hele denkende leven getraind!

Hoewel het vaak lijkt alsof ons denken non-stop doorgaat zitten er hiaten tussen onze gedachten.

Deze hiaten zijn meteen de toegang tot onze innerlijke ruimte, én ze zijn onze innerlijke ruimte.
Onze innerlijke ruimte kunnen we vergroten; als in dat we wennen aan het zijn in onze innerlijke ruimte.
We besteden bewust meer tijd in deze ruimte.
Met oefeningen als mindfulness en zitmeditatie, én met meditatie-in-actie.

Miksang Fotografie is meditatie-in-actie

We ontspannen ons denken, en kijken bewust om ons heen.

Nieuwsgierig en onbevangen.

En we oefenen om toe te laten wat we zomaar zien, vrij van het vele variaties van gedachten.
We leunen in de ruimte tussen de gedachten.
Zo ervaren we ervaren, in plaats van denken over wat we zien.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Over cookies: