arrow_drop_up arrow_drop_down
Waarom is mindful fotograferen in 5 stappen behulpzaam?
10 januari 2021 

Waarom is mindful fotograferen in 5 stappen behulpzaam?

Mindful fotograferen in 5 stappen is behulpzaam om zelf te ervaren wat mindful fotograferen echt is.

Waarom is mindful fotograferen in 5 stappen behulpzaam?
Als we een ervaring van geraakt zien ervaren, maken we deze ervaring heel praktisch: we gaan in 5 stappen mindful fotograferen.

Mindful fotograferen behoed ons om meteen in de actie te gaan en met de camera een foto te schieten.
Voordat we een foto schieten wachten we eerst.
We stellen we onszelf eerst een paar praktische vragen, in 5 stappen stellen we onszelf toegepaste vragen.

In deze contemplatieve benadering van mindful fotograferen zijn we namelijk geïnteresseerd in de ervaring van onze directe waarneming. En hoe we onze ervaring van directe waarneming zodanig fotograferen dat de foto ook echt laat zien wat wij gezien hebben.

Waarom hebben we 5 stappen nodig om mindful te fotograferen?

In deze 5 stappen leer je hoe iedere foto die je maakt precies kan laten zien wat je gezien hebt.

Want: laten jouw foto’s vaak niet zien wat je echt gezien hebt?

Fotograferen is vaak gekoppeld aan het eindresultaat, de foto.
Als we aan fotograferen denken, denken we meteen aan foto’s en vooral aan mooie foto’s en als fotografieliefhebber over de camera en fototechniek.
We denken niet meteen aan kijken en fris zien en al helemaal niet aan visuele waarneming.

Henri Cartier-Bresson omschreef dit heel mooi: ‘techniek is in zoverre belangrijk dat je dit moet beheersen om over te kunnen brengen wat je ziet (…) Hoe dan ook, er wordt veel teveel nagedacht over de techniek maar niet genoeg over het zien.’

Om hier los van te komen en geen haast te hebben passen we mindful kijken toe.

Zo kunnen we verschuiven naar mindful kijken en mindful fotograferen
Mindful kijken heeft te maken met hoe we kunnen kijken naar iets zonder meteen te gaan denken over waar we naar kijken. Zonder er snel iets van vinden, en als fotografieliefhebber dat we meteen denken aan wat we er mee kunnen om er een mooie foto uit te krijgen. We onthaasten en nemen de tijd om onze ervaring van kijken volledig te ervaren.

Kijken vrij van gedachten is de basis voor waarneming.

Om mindful kijken te trainen, hebben we dus een trainingsmethode nodig 😉

Zodat iedere foto die we maken precies genoeg in beeld heeft.
En genoeg in beeld betekent niet te veel in beeld en niet te weinig in beeld.

Hoe dan we dat in Miksang en met mindful fotograferen?
Door iedere keer deze 5 stappen te doorlopen.

De flits van waarneming is de basis van mindful fotograferen

Er is altijd meer te zien dan alleen onze directe waarneming. We zien altijd iets in een grotere visuele omgeving.

Dus hoe begrijpen we wat echt gezien hebben in de veelheid, en in het grotere geheel?

De eerste aanwijzing om te weten wat we werkelijk zien begint met het herkennen van onze directe waarneming.
We herkennen een directe waarneming middels de flits van waarneming.

De flits van waarneming herkennen

De flits van waarneming is wat we als geraakt zien ervaren.
Uit de veelheid van alles wat er te zien is zien we zomaar iets, uit het niets, plotseling, onverwacht.

We zien een detail uit het grotere geheel.
We zien een klein detail of een groot detail.
En we kunnen nu eenmaal niet alles zien: het is fysiek onmogelijk om ‘alles’ te zien.
En ook is het nog eens het uiterst vermoeiend om alles te willen zien!

Hierin ontstaat de verwarring en dit is meteen het grote verschil: wat er te zien is en wat we als geraakt zien ervaren.

Geraakt zien is de ervaring en de eenvoud van zomaar iets zien middenin de veelheid van welke visuele omgeving dan ook.

De flits van waarneming, geraakt zien, is de ervaring waarin onze geest, wakkere ogen en open hart synchroniseren.

En als je verder kijkt, en ook meer gaat zien, houd je voeling met de allereerste impuls, en je laat jouw actief redenerende geest rusten.

Als je een detail ziet uit de directe wereld om je heen, mis je helemaal niets.
Ongeacht waar je bent; geraakt zien is een ervaring van compleet zien.

Hoe beginnen we met mindful fotograferen?

  • We nemen een paar goede ademhalingen
  • We voelen de balans tussen onszelf en de visuele rijkdom om ons heen
  • Om gegrond te blijven, helpt het om te herinneren dat het altijd NU is
  • Hier is het te zien, nu is het te zien. In het hier en nu is het te zien, niet ergens anders
  • We laten onze gedachten met rust, en blijven kalm en stil zodra we iets zien en voelen we wat zien

In mindful fotograferen zijn we geïnteresseerd in wat we levendig, vreugdevol en fris zien.
En dat begint met voelen wat ons raakt.
De ervaring van voelen is de rode draad: vanuit onze geest, ogen, hart en actie op één lijn.

We zijn nog niet geïnteresseerd in hoe de foto er uit moet komen te zien.
Als we onze ervaring van levendig, vreugdevol en fris zien vertrouwen kunnen we meteen vertrouwen dat de compositie ook al gezien is.


Mindful fotograferen in 5 stappen met 4 toegepaste vragen

In 5 stappen onthullen we als het ware de compositie die we al gezien hebben.
De natuurlijke compositie hebben we namelijk onbewust al gezien hebben: dit is de kracht van een flits van waarneming.

Als iets wat resoneert, de ervaring van .

Met deze 5 stappen banen we een weg door ons vele en snelle denken, en komen we bij onze directe ervaring van de flits van waarneming uit.

Zo houden we voeling met onze flits van waarneming, we voelen wat visueel resoneert.

Het herhalen van de 5 stappen, keer op keer, is niets anders dan dat we de nieuwe gewoonte mindful fotograferen ons eigen maken.

Deze 4 vragen en 5 stappen kunnen leiden tot een fotografische vertaling waarin het duidelijk wordt of het lukt een foto te maken.
Zo wordt het vanzelf duidelijk hoe de compositie er uit gaat zien.
Zodat de foto precies laat zien wat we gezien hebben.
De foto laat precies genoeg in beeld zien: er is niet te veel in beeld en niet te weinig in beeld.

We hoeven niets kwijt te raken,
We hoeven niets toe te voegen.
Ervaar eenvoudig wat er werkelijk is –
Deze authenticiteit zal je bevrijden.

Maitreya over de Boeddhanatuur

Stap 1 & vraag 1 – Wat stopt mij voordat ik mindful ga fotograferen?

We komen fysiek tot stilstand en we staan letterlijk stil.
Misschien is het nodig dat we nog een paar stappen vooruit of achteruit nemen om genoeg dichtbij te komen.
En dan staan we stil.
Het letterlijk en fysiek stilstaan kalmeert ook meteen onze redenerend denkende geest.
We vertragen, en we nemen even de tijd.
We voelen uit wat we zomaar zien en stellen onszelf deze vraag: “wat stopt mij?”

Nu kijken we verder en stellen onszelf de volgende vraag.

Stap 2 & vraag 2 – Waar begint mijn waarneming en waar eindigt mijn waarneming?

Nu voelen we verder uit waar onze waarneming begint en waar onze waarneming eindigt.
‘Voelen’ is hier het kernwoord.
Soms is het meteen duidelijk, soms hebben we de volgende vraag nodig om duidelijker in beeld te krijgen wat onze waarneming is. We worden vaak afgeleid door de andere visuele dingen eromheen.
En soms zien we iets in een visueel gecompliceerde omgeving, en hebben we de volgende vraag nodig.

Stap 3 & vraag 3 – Wat hoort er wel in mijn waarneming en wat hoort er niet in mijn waarneming?

Hier worden we preciezer.
We passen deductie toe als het nog niet helemaal duidelijk is. We vragen onszelf af wat er niet in onze waarneming hoort: iedere schaduw, randje, dingetje, takje, blaadje, stukje dakrand, dorpel, lucht, vromen figuren en dingetjes.
Let op! Hier kan het redenerend denken het ongemerkt overnemen.
We nemen deze vraag net zolang door tot we het helemaal gezien hebben.

Het is niet in steen gebeiteld maar als stelregel werkt dit goed: als je zegt ‘ik denk van wel’, dan hoort het er vaak niet in, als je zegt ‘ik denk het niet’ hoort het er vaak wel in!

We keren altijd en iedere keer terug naar het uitvoelen zodra we merken dat we redenerend gaan denken over onze waarneming.

Stap 4 & vraag 4 – Is mijn waarneming horizontaal of is mijn waarneming verticaal?

Als laatste stel je jezelf deze vraag; “is mijn waarneming horizontaal of verticaal, is het liggend of staand?”

Deze vraag maakt het praktisch met jouw camera. Een sensor in de camera is namelijk rechthoekig en heeft twee meest voor de hand liggende maatverhoudingen: 4×3 of 3×2.

Op iedere digitale camera heb je de keus hoe je de sensor instelt; rechthoekig, vierkant of panoramisch. Bij de laatste twee instellingen laat je een flink deel van de sensor ongebruikt.

Persoonlijk vind ik het eenvoudiger om de hele sensor in te zetten, en deze rechthoekige vorm mee te nemen in deze 4 vragen.

Na deze 4 vragen is het duidelijk geworden of je een foto kan maken die laat zien wat jij gezien hebt.

Zo ja: nu druk je de ontspanknop in.
Zo nee: laat los en loop door.

Stap 5 – Zorg dat je heel goed wordt in stap 1 tot en met stap 4!

Iedere gewoonte die we nu hebben, is ontstaan omdat we het heel veel gedaan hebben 🙂

Ergens moet je starten met iets nieuws! De herhaling maakt dat je een nieuwe gewoonte ontwikkelt.

Na de eerste keren met de 4 stappen pas je dit iedere keer opnieuw toe.
Word heel goed in stap t/m 4!

Zo creëeren we een nieuwe gewoonte die automatisch omhoog komt als we een flits van waarneming ervaren.
Mindful fotograferen wordt nu onze eerste reactie.

Over de schrijver
Reactie plaatsen
Over cookies: