arrow_drop_up arrow_drop_down
6 Meeste Gestelde Vragen over Miksang Fotografie #1
14 september 2020 

6 Meeste Gestelde Vragen over Miksang Fotografie #1

Vraag 1. Veel Miksang foto’s lijken van dichtbij te zijn gefotografeerd. Fotografeer je in Miksang alleen details, of ook wat je helemaal ziet?


In Miksang fotograferen we wat we zien

En de nadruk ligt op directe waarneming en op bewust één iets tegelijk zien en helemaal begrijpen wat we zien.
Zoals we het zien, vanuit een staande of zittende positie.
Niet straks of daarnet, maar nu.
Op dit moment, het moment van de ervaring van direct en levendig geraakt zien.

We zijn zo gewend snel te kijken en meteen te weten wat het is, dat we niet lang kijken.
We kunnen vaak niet langer kijken, en kijken dus niet dieper.
Op deze manier glijden we langs de wereld, de directe wereld om ons heen, en we kijken in benoemingen en indeling in mooie plaatjes.

• Als we langer kijken, voorbij wat we weten, kunnen we dat wat we in eerste instantie gezien hebben helemaal zien.
• Als we dieper kijken, gunnen we onszelf de tijd om de volledige verbinding te ervaren voorbij wat we er over weten en los van wat we ermee zouden willen.

We ervaring de is-heid van wat we zien, en kunnen zijn met wat er is en met onszelf.

Wat zien we?

Dat kan een detail zijn, een groter deel of een landschap.
In Miksang hebben we geen thema’s waar we op uit trekken en op dat thema gaan zoeken en vinden en alleen foto’s maken die dit thema laten zien.

Wanneer is een detail een detail?
En wanneer houdt een detail op een detail te zijn?

of het een kleiner of een groter detail is: in Miksang kijken we wat er wel en wat er niet bij onze directe waarneming hoort.

In de Miksang kennismaking beginnen we met details. Dit doen we om het eenvoudig te houden en om genoeg aandacht te hebben om op te merken en te herkennen wanneer we geraakt zien ervaren.
Als we hier meer mee vertrouwd raken gaan we breder en ruimer kijken.

In de benadering van Miksang fotografie zijn we vooral geïnteresseerd om op te merken wat we zomaar zien en dat we deze ervaring toelaten. Dan kijken we met aandacht, vriendelijkheid en precisie verder zodat we het helemaal gaan begrijpen wat we zien in een grotere visuele omgeving.

Iets helemaal zien

In iets helemaal zien onderzoeken we twee aspecten van waarneming: onze innerlijke denken en de uiterlijke wereld van vorm en figuren.

Wat we vaak bedoelen met iets ‘helemaal’ zien is een samenstelling van benoemingen wat samenkomt in een concept. We zien iets en benoemen het meteen zodat we weten wat het is.
We zoeken heel snel in onze innerlijke ‘database’: we zoeken in van alles wat we geleerd hebben en weten. “Het is een boom, een huis, een auto, een kerk, zonsondergang – oh gelukkig, ik weet wat het is.”
En we voelen we ons ‘gerust’:“ik weet wat het is, ik weet waar ik ben en wie ik ben”.

En als creatief ambitieuze fotograaf willen we dit overbrengen als iets wat ‘helemaal’ gezien is, zodat de ander het begrijpt, of zodat we een compliment erover krijgen. Echter, vanuit Miksang is dit indirecte waarneming.

We zijn namelijk heel goed in denken. En denken is heel handig.
Maar hoe we denken en hoeveel we denken is niet altijd behulpzaam!

Ons denken over iets start supersnel op!
Zodra we een zintuiglijke ervaring beleven, missen we vaak de eerste instantie van de zienservaring en schakelen we al snel over naar denken over wat we zien.

Vanuit onze levenslange conditionering van alles benoemen en er wat van vinden, vinden we er dan ook heel snel wat van. Dit hebben we vaak niet eens door, omdat we er zo goed en snel in zijn geworden.
Dit vormt iedere keer een referentiekader van:

  • benoemen wat we weten wat het is
  • het indelen in ‘vind ik leuk’ of ‘vind ik niet leuk’ of ‘interesseert me niet’
  • associaties, die heel snel ontstaan zodra we zien wat het is het ons doet denken aan iets soortgelijks en vergelijkbaar met wat we al eens eerder hebben gezien

De snelheid ons denken: van ‘fris’ naar ‘concept’

De snelheid waarmee we van een directe zintuiglijke ervaring gaan naar een compleet concept van benoemingen, het ingedeeld hebben of opgaan in associaties is 0,5 seconde!
We zien iets fris, en ons redenerend denken start op en we hebben een compleet denkbeeld in 0,5 seconde.

We ontspannen en verbinden ons met geraakt zien

We ontspannen in het zien zoals het is.
Zoals we het zien op dat moment en zoals hetgeen is zoals het is.
We leunen in de open ruimte van onze geest, zodat we ons kunnen verbinden met wat we graatk zien.
We ontspannen ons actief mentaal redeneren.

In de open ruimte van onze geest zijn we vrij van ieder soort context, vrij van ieder referentiekader, vrij van het mentale weten en benoemen.
Vanuit deze open ruimte in onszelf oefenen we het opmerken wat ons visueel raakt. En dat is één iets tegelijk.

Geraakt zien is heel vaak iets heel eenvoudigs, en uit zichzelf al poëtisch. Het kan een detail zijn, maar het kan ook een groter geheel zijn.

Als we in staat zijn te ontspannen, te ontspannen bij het kijken naar een wolk, te ontspannen bij het zien van een regendruppel en zijn echtheid – dan zien we de onvoorwaardelijkheid van de realiteit, die heel eenvoudig aanwezig is in de dingen zoals ze zijn. Heel simpel.“ 

Chögyam Trungpa – ‘Het ontdekken van magie’, uit ‘Shambhala – De weg van de krijger’

Wat is kenmerkend voor Miksang foto’s?

Het kenmerkende van Miksang foto is de eenvoudig van direct en levendig zien.

Een gelukte Miksang foto spiegelt een moment van levendig en geraakt zien – een tijdloze spiegeling.
Vanuit innerlijke kalmte is het mogelijk om in iedere situatie geraakt zien te ervaren.
Vanuit oprechtheid en met liefdevolle precisie fotograferen we precies datgene.
Iets kleins, iets wijds.

De foto laat precies zien wat we gezien hebben, waarin niets ontbreekt en niets extra’s aan is toegevoegd.

Niets teveel in beeld en niets te weinig, precies genoeg. (lees meer >)

“God is in the details” – de visie van architect en ontwerper Ludwig van der Rohe.

Wil je meer weten? Kijk hieronder hier welke vraag jou nog meer aanspreekt.

  • Meest Gestelde Vraag #2 > ‘Je kan toch niet de hele tijd open en onbevangen kijken en alles binnen laten komen? Dat lijkt me erg vermoeiend.’
  • Meest Gestelde Vraag #3 > ‘Miksang gaat over geraakt zien, zomaar iets zien en genieten. Dit ervaar ik al heel vaak; waarom moet ik dan nog een foto maken?’
  • Meest Gestelde Vraag #4 > ‘Bijna alle Miksang foto’s hebben de regel van derden en de gulden snede in zich. Je doet dan toch aan compositie? Hoe kies je de Miksang compositie zodat je de meest interessante foto krijgt?
  • Meest Gestelde Vraag #5 > ‘Het valt me op dat in Miksang alle foto’s een rechthoek zijn. Zo zien we de wereld toch niet?’
  • Meest Gestelde Vraag #6 >  ‘Waarom fotografeer je alleen in kleur? Ik zie geen Miksang zwart-wit foto’s, en zwart-wit foto’s vind ik wel vaak er mooier uitzien.’
Over de schrijver
Reactie plaatsen
Over cookies: