6 Meest Gestelde Vragen over Miksang Fotografie #5

Vraag 5. Het valt me op dat in Miksang alle foto’s een rechthoek zijn. We zien de wereld toch niet rechthoekig?


Onze ogen zien amandelvormig

Inderdaad zien we iets wat ons raakt niet perse in een rechthoek of in een vierkant.
Hoe onze ogen werken zien we ovaal; onze ogen zijn amandelvormig en we zien in een amandelvormige vorm.
We zien het meest scherp en meest kleurrijk in het midden van onze ogen: in het midden van onze iris zitten de meeste receptoren.

Geraakt zien gebeurt niet persé in het midden van onze ogen, het gebeurt juist vaak dat iets vanuit onze ooghoeken opvalt. Daarna kijken we beter; we richten onze beide ogen om het helemaal in ons op te nemen.

Met de camera als medium geven we op poëtische wijze expressie aan onze ervaringen van geraakt zien.

We ervaren onze ervaring en begrijpen onze ervaring van geraakt zien helemaal; en dit drukken we uit.
Precies zoals we het gezien hebben, vanuit rechtop staand of zittend.
We houden de camera niet scheef of hoger of lager, we veranderen niet onze positie met een stapje naar links of rechts. We onderzoeken onze ervaring precies zoals we het gezien hebben.

Creatieve expressie is poëtisch

Creatieve expressie is niet logisch of feitelijk, het is poëtisch.
En daarin zit altijd een bepaalde spanning tussen het weten en het niet-weten.

Expressie geven aan een moment van geraaktheid kan middels allerlei disciplines: fotografie, tekenen, schilderen, schrijven, dichten, beeldhouwen, etsen, computerkunst en met welke creatieve expressievorm die er maar is.
Iedere creatieve uiting is een vertaling van een unieke ervaring van inspiratie, omgezet in een creatieve expressie.
Zoals het nog nooit eerder gedaan is!
En iedere kunstzinnige discipline heeft een specifieke maat en benodigde vaardigheden onder de knie om het zo natuurlijk én ontspannen mogelijk expressief uit te kunnen drukken.

Met het ambacht fotografie werken we met een rechthoek

Dit hoort bij dit medium en dit weten we.
We vertalen een ervaring van zien met dit specifieke medium.
Met alle mogelijkheden én de beperkingen die de camera met zich meebrengt.
En ook; niet alles wat je geraakt ziet valt uit te drukken in een rechthoek, of met één enkele foto.
Soms is bijvoorbeeld filmen geschikter.

En soms is loslaten het beste om te doen als het niet lukt of het wordt hard werken.
Laat los en loop door 🙂

Tegenwoordig kunnen we op de camera instellen of we met een rechthoek, vierkant, liggend extra langwerpig of panoramisch beeld willen fotograferen.

Dit is persoonlijk hoe dit in te stellen.

Ikzelf geef de voorkeur om het eenvoudig te houden. Ik maak gebruik van de hele sensor, de volledige rechthoekige vorm. Met iedere andere instelling van formaat zou ik slechts een deel van de sensor maken.
Persoonlijk vind ik dit zonde van de sensor.

Tip: ken je camera en lens, met alle mogelijkheden én beperkingen en houd het eenvoudig.


  • Meest Gestelde Vraag #6 >  ‘Waarom fotografeer je alleen in kleur? Ik zie geen Miksang zwart-wit foto’s, en zwart-wit foto’s vind ik wel vaak er mooier uitzien’.
Over de schrijver
Mijn camera neem ik altijd mee, en ja ook als ik naar de supermarkt ga of naar de vuilcontainer. De ervaring van geraakt zien is en blijft een verrassend heerlijk iets wat me ook nog jong en jeugdig houdt, met een kinderlijke blik. Ik ben vaak in de keuken te vinden, ben gek op spinazie en boerenkool, en op mijn balkon tuinier ik verticaal. De zee en duinen zijn mijn achtertuin waar ik graag even induik ;-)
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down