6 Meest Gestelde Vragen over Miksang Fotografie #4

Vraag 4. Bijna alle Miksang foto’s hebben de regel van derden en de gulden snede in zich. Je doet dan toch aan compositie? Hoe kies je de Miksang compositie zodat je de meest interessante foto krijgt?


De Miksang compositie

Het uitgangspunt in Miksang is dat als we iets zien wat resoneert, wat we voelend zien vanuit ons hart, ogen en geest op één lijn, de waarneming al compleet is. De compositie is dan ook al gezien en is compleet.

De compositie, wat een een harmonische visuele samenstelling is zit namelijk al in de resonantie, in de complete waarneming. De compositie ligt al besloten in het geziene.
We hoeven alleen maar te begrijpen wat wel en wat niet bij het geziene hoort.
Begrijpen betekent dat we dit proces bewust opmerken en opvolgen; we integreren het in ons gedrag.
Dan begrijpen we echt wat we zien: we voelen wat we zien.

Dit is een intuïtief én precies proces, en hierin zit een enorme intelligentie.

Compositie en heilige geometrie

Harmonische compositie is verbonden met heilige geometrie.

Heilige geometrie is de natuurlijke harmonie in alle vormen. Zowel in de natuur als in alles wat we kunnen zien . Als het prettig voelt dan is het een dikke kans dat we resoneren met de heilige geometrie die hierin besloten zit. Dat is de intelligentie van intuïtie. En ook wij bestaan uit heilige geometrie. 

Als we iets geraakt zien, voelen we dit. De harmonie in de ervaring van zomaar geraakt worden is de resonantie van de uiterlijke geometrie en onze innerlijke geometrie. 

We voelen

We voelen wat ons raakt. En dan we voelen uit wat wel en niet bij de waarneming hoort.
Met de nadruk op voelen en uitvoelen en voeling houden.
Zo ontwikkelen we vertrouwen dat de compositie er meteen al is. We hoeven het niet mentaal en analyserend te gaan begrijpen en uit te vogelen met alles wat we geleerd hebben en we gelezen hebben.
We voelen het, we voelen het uit en houden voeling. 

Het uitvoelen wat er wel bij hoort en niet bij hoort is zowel een intuïtief proces, en voeling houden is een precies proces.

Fotoregels en Miksang compositie

De fotoregels die we nu kennen zijn ontstaan uit het analyseren van goed gelukte beelden uit het verleden; van schilderijen en foto’s die algemeen hooggewaardeerd worden. Ondanks dat de makers vaak een beeld zeer intuïtief hebben gecreëerd zijn deze regels door post-analyse en metingen ontstaan; om grip te krijgen op hoe zoiets moois gemaakt kan zijn. Want het is onbegrijpelijk ;)

Wat op zich ook heel leuk moet zijn geweest te ontdekken dat allerlei compositieregels passen. Maar deze regels zijn niets anders dan een analytische reflectie van de heilige geometrie die al in de beelden besloten ligt. Door kunstenaars gemaakt zonder de toepassing van al deze regels.

In Miksang hebben we deze fotoregels voor een Miksang compositie dan ook niet nodig.

Het raadplegen van de compositieregels voordat we een foto maken, lijkt een beetje op het raadplegen van de wet van de zwaartekracht voordat we gaan wandelen.
Zulke regels en wetten zijn afgeleid van het voldongen feit; ze zijn de producten van reflectie.
Een goede compositie is eenvoudigweg de sterkste vorm van zien.

Fotograaf Edward Weston (1886-1958) over compositie


  • Meest Gestelde Vraag #5 > ‘Het valt me op dat in Miksang alle foto’s een rechthoek zijn. Zo zien we de wereld toch niet?’
  • Meest Gestelde Vraag #6 >  ‘Waarom fotografeer je alleen in kleur? Ik zie geen Miksang zwart-wit foto’s, en zwart-wit foto’s vind ik wel vaak er mooier uitzien’.
Over de schrijver
Mijn camera neem ik altijd mee, en ja ook als ik naar de supermarkt ga of naar de vuilcontainer. De ervaring van geraakt zien is en blijft een verrassend heerlijk iets wat me ook nog jong en jeugdig houdt, met een kinderlijke blik. Ik ben vaak in de keuken te vinden, ben gek op spinazie en boerenkool, en op mijn balkon tuinier ik verticaal. De zee en duinen zijn mijn achtertuin waar ik graag even induik ;-)
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down