30 augustus 2021 

De 4 aspecten van aandacht in Miksang Fotografie kunnen we trainen

In Miksang Fotografie trainen we 4 specifieke aspecten van aandacht. Zodat we goed worden in onze aandacht bijeen te houden. Als we onze aandacht bijeen houden kunnen we opmerken wat we zomaar geraakt zien en volledig in verbinding zijn.

We hoeven geen mindfulness training te hebben gedaan om te leren mindful te fotograferen.

'Mindful' betekent 'aandacht'. En als we mindful zijn, zijn we met bewuste aandacht bij iets. 

Als we mindfulness trainen, trainen we bewust onze gerichte aandacht.  
We oefenen gerichte aandachtigheid. Met de bedoeling om wakker in het hier en nu te zijn, Als we wakkere in het hier en nu zijn zijn we in verbinding.

Ook geeft wakker in het hier nu zijn rust, vermindert stress en we genieten de voldoening van in verbinding zijn. In verbinding ervaren we intimiteit, en daar verlangen we allemaal naar.

We zijn altijd al aandachtig

Dit is het leuke van aandacht; we altijd al aandachtig! We zijn nooit niet aandachtig.

Zelfs nu, bij het lezen van deze woorden en wat er verder in de ruimte gebeurt - muziek op de achtergrond, wind, kookgeluiden, geroezemoes, gebrom van de koelkast, bladergeruis van een boom die binnen komt, vliegtuig die langs komt.

Onze aandacht is altijd ergens: 'aandacht' kan niet uit staan.

Onze aandacht is altijd 'aan'.
Er is geen aan- of uitknop.
Onze aandacht kan wel licht zijn, vol, versnipperd, gericht, open, dromerig.

Als we zeggen "ik was er met mijn aandacht niet bij", bedoelen we dat we niet bij het gewenste aandachtig zijn. We bedoelen simpelweg dat we met onze aandacht ergens anders zijn.
En als we dat opmerken dan kunnen we onze aandacht weer richten op het gewenste; bij de les, de spreker, de trainer, de afwas, de film, het stukje lezen of wat voor activiteit etc.

Ken je dat? Dat je iets leest, en na twee alinea's opeens opmerkt dat je wel een soort van gelezen hebt maar geen woord opgenomen hebt? En je leest het opnieuw, nu met bewust aandachtig.

Zelfs als we slapen zijn we met onze aandacht ergens... We vallen niet in slaap in een vacuüm waar we zonder aandachtigheid zijn. Als we dromen zijn we met onze aandacht in de droombeleving. Soms voelt de ervaring van een droom net zo echt is als dat we wakker zijn. En soms hebben we nog net een glimp van onze droom voordat we gaan denken over andere dingen of uit bed gaan en de droom acuut vergeten. Maar toch er is op het moment van de lichte droomherinnering ook het besef van aandachtigheid.

We nemen sensaties waar in de omgeving aan geluid, temperatuur en allerlei fysieke sensaties. Als het koud of te warm is worden we wakker, als onze blaas vol is worden we wakker, als onze partner tegen ons aan komt liggen worden we een beetje wakker, als de kat langskomt voelen we eerst een sensatie van het gekriebel van snorharen voordat we wakker worden.

Zelfs als je niet aandachtig bent en opgegaan bent in dromerigheid of opgegaan in het luchtledige, ben je aanwezig met lichte aandacht. Check het zelf ;) 

Met aan onze aandacht op één iets tegelijk

We kunnen met onze aandacht op één iets tegelijk gericht zijn, we ervaren één ervaring tegelijk, één sensatie tegelijk, één gedachte tegelijk.

  • of we denken of we voelen
  • of we denken of we kijken
  • of we denken of we horen/ruiken/proeven

Onze aandacht trainen

En dit is het leuke van 'aandacht'! Aandacht is als een spier die we kunnen trainen; en we kunnen de spier van mindulfness bewsut trainen.

Eigenlijk trainen we onze aandacht de hele tijd. Veelal onbewust. 

Dus, we hoeven niet te leren om onze aandacht te trainen. Dit doen we al de hele tijd!
Wat we wel kunnen trainen is om onze aandacht bewust te richten.

Heel vaak zijn we met onze aandacht naar binnen gekeerd: dit betekent dat we denken in onszelf. Dit hebben we onbewszut veel getraind.

Of we denken heel luid en duidelijk, of heel subtiel en licht - zo lichtjes dat we niet echt opmerken dat we gedachten denken. En wat we ook veel in onszelf aandachtig doen is commentaar leveren op onze eigen gedachten of op wat we onthouden hebben wat anderen hebben gezegd of gedaan. 

We zijn onbewust in onszelf in gesprek met onszelf of in onszelf in gesprek met anderen.

De basis van de Miksang Fotografie training is dat we trainen om onze aandacht bewust naar buiten te richten; we trainen visuele aandachtigheid.

De 4 aspecten van aandacht in Miksang Fotografie die we kunnen trainen

We trainen visuele aandachtigheid zodat we mindful kunnen kijken en om mindful te zijn in onze opmerkzaamheid.

  1. We trainen om mindful te kunnen kijken naar onze alledaagse wereld: met aandacht komen we in verbinding, in plaats van dat we met onze aandacht langs de wereld glijden.
  2. We trainen om mindful te kunnen opmerken wanneer we geraakt zien ervaren: zodat we hier met onze aandacht langer bij kunnen blijven en niet opgaan in gedachten die omhoog komen en het wegredeneren. 
  3. We komen daadwerkelijk tot stilstand zodat we mindful dieper kunnen kijken.
  4. We trainen om mindful met de camera onze ervaringen van geraakt zien precies en oprecht uit te drukken: 

Het doel van mindful fotograferen

  • Het doel van mindful fotograferen is niet dat we hele goede fotografen worden.
  • Het doel van mindful fotograferen, van Miksang Fotografie, is om onze staat van wakker kijken, wakker zien en wakker zijn te activeren en te stabiliseren.
  • Zodat we goed worden in wakker kijken.
  • Zodat we opmerkzaam worden wanneer ons iets zomaar visueel raakt.

En net als iedere vorm van training zit de kracht in de herhaling: het oefenen!

Onze wereld is ons feestje

We trainen onze aandacht zodat we al kijkende meer genieten van de schoonheid van de alledaagse dingen om ons heen.
Onze alledaagse wereld wordt ons eigen feestje ;)

"Kijk. Dit is jouw wereld! Je kan niet niet kijken. Er bestaat geen andere wereld. Dit is jouw wereld, het is jouw feest. Jij hebt dit allemaal geërfd, jij hebt deze oogballen geërfd. Kijk naar de grootsheid van dit alles. Kijk! Aarzel niet – kijk! Open je ogen. Knipper niet, maar kijk, kijk – en kijk verder".  ~ Chögyam Trungpa, uit 'Shambhala - De Weg van de Krijger'
Over de schrijver
Mijn camera neem ik altijd mee, ook als ik naar de supermarkt om de hoek ga of naar de vuilcontainer. De ervaring van geraakt zien is en blijft een verrassend heerlijk iets wat me ook nog jong en jeugdig houdt, met een kinderlijke blik. Ik ben vaak in de keuken te vinden, gek op spinazie en boerenkool, en op mijn balkon tuinier ik verticaal. De zee en duinen zijn mijn achtertuin waar ik graag even induik ;-)
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down